Max's column juni 2016

Evalueren, verbinden en vooruit!

Beste zeilvrienden,

Internationale circuit
Juni is van start en historisch gezien de maand van voorbereiding op de grote Internationale evenementen. Er wordt veel getraind en de klassenorganisaties hebben hun handen vol om alles op een rijtje te krijgen. Trainers, RIB’s en vervoer, kleding, verblijf, het zijn altijd dezelfde terugkerende uitdagingen die in het seizoen passeren.

Alle NPJ klassenKlassenorganisaties
Het blijft ons daarbij opvallen dat al deze fantastische ouders/bestuurders toch allemaal weer het wiel steeds opnieuw aan het uitvinden zijn, we moeten daar wat ons betreft met elkaar eens wat aan doen.

Binnen NPJ zijn we bezig met een plan om het RIB probleem (stalling/onderhoud/vervoer) te vereenvoudigen en te kijken of we dat voor alle klassen eens centraal kunnen oplossen.

We gaan met elkaar steeds naar dezelfde wedstrijden en de issues met de RIB’s zijn binnen elke klasse dezelfde. In onze jaarvergadering komen we hierop terug, de ‘safe-the-date’ voor de vergadering staat in de volgende nieuwsbrief.

Hiswa logo algemeenHISWA
Het NPJ bestuur heeft de NPJ HISWA stand geëvalueerd. Ook dit jaar hebben we helaas weer ervaren dat weinig klassenorganisaties de HISWA willen aangrijpen als presentatie- en communicatiemoment.

De organisatie van de stand wordt door slechts enkelen gedaan. Daarnaast lijkt de HISWA zich als ‘vergrijsde sloepenbeurs’ te ontwikkelen, zo horen wij dat tenminste van verschillende kanten terug.

Men roept dat al jaren, maar toch zijn die paar hallen ieder jaar weer gevuld. Wie neemt het voortouw om eens goed te evalueren en het gemeenschappelijke standpunt helder te maken?

Kosten omlaag, allemaal wel of niet gaan, meer spektakel,... iemand moet de industrie eens helpen een besluit te nemen. Alleen maar klagen helpt niet mee aan een constructieve toekomst. Ook dit onderwerp komt in het najaar weer op de agenda. Overigens heerst momenteel binnen de NPJ de stemming om niet te gaan. Te kostbaar, te stil, te grijs, te veel werk.

Persoonlijk ervaar ik de beurs veel meer als een Business-to-Business evenement en spreek daar weer eens met klanten en collega’s. Leuk, maar natuurlijk niet de bedoeling van een consumentenbeurs. Misschien moeten we ergens een middenweg zien te vinden en iets doen in combinatie met de grote en internationale Mets beurs in november?

NPJ Kaag Academy 05Zeilscholen
Binnen het NPJ hebben we de laatste jaren steeds meer aandacht voor de zeilscholen. Een geweldig fenomeen in Nederland, waar we al jaren veel te weinig voor en mee doen. Onze zeilscholen zijn natuurlijk dé eerste echte ontmoeting- en kennismakingsplaats voor nieuwe zeilende jeugd.

We zijn sinds 2014 bezig met trainingen op zeilscholen en proberen daar het wedstrijdzeilen als logisch gevolg na of tijdens de CWO-opleiding in te voeren. Jeugd snel bekend maken met de zeilsport is sowieso een prima insteek. Stel je eens voor: je krijgt de kans op het circuit van Zandvoort een paar ronden te racen en dit nadat je net je rijbewijs hebt gehaald. We zouden dan vast meer Max Verstappen’s in ons midden hebben. Maar ook in de autoracesport zijn we afhankelijk van pa en ma en die ene enkeling die doorbreekt.

Wedstrijden koppelen aan zeilopleiding dus. Dit is een benadering die het NPJ de komende jaren blijft omarmen en invulling zal geven. Met behulp van onze sponsor zullen we bij de zeilscholen ook ondersteunende programma’s en materiaal gaan inzetten. De seizoensgebonden zeilscholen kunnen best wel een steuntje gebruiken. Ook dit fenomeen zal straks op de najaarsagenda staan. Overigens blijven de zeilscholen zich bij ons aansluiten en staat de teller momenteel op 15.

Als de zeilschooljeugd de wedstrijdsport heeft ontdekt, komen de verenigingen en klassenorganisaties vanzelf aan bod. Zo is de cirkel van de instroom van nieuwe zeilers in de zeilsport weer helemaal rond. De uitvoering is best lastig en kostbaar, maar in ieder geval hebben we een plan!

Verenigingen zullen in dat verband ook hun bakens moeten verzetten en bijvoorbeeld gaan investeren in het zogenaamde ’sporttas’ concept. Ouders kunnen volgens dit concept hun kinderen met hun eigen sporttas afzetten bij de vereniging, want boten, kleding en coaches zijn beschikbaar en worden door de club gefaciliteerd. Het eigen bezit van een boot is dan niet meer nodig, dit werkt weer drempelverlagend. Wij praten nu met verschillende verenigingen over dit concept, dat overigens in de landen om ons heen al wordt uitgevoerd.

0 nicholas 1424189759Toptalent
In aanvulling op die plannen zijn we in gesprek met ons nationaal toptalent. Deze zeilers hebben op hun eigen zeilschool/vereniging vaak een heldenstatus, maar het merendeel van de watersporters kent onze (toekomstige) toppers helemaal niet.

Door de topzeilers tegen een vergoeding in te zetten op de zeilscholen proberen we ook daar een cirkel op gang te krijgen: topjeugd stimuleert beginnende jeugd. Het extra centje voor de toppers is natuurlijk van harte welkom, het financiële landschap der zeiltopsport is nog immer zeer magertjes.

150708 TMM Porto 01Topsport en zeilbond
Laat ik beginnen met de teleurstelling van het niet behalen van de kwalificatie voor ‘Rio’ door Nina en Claire. Natuurlijk een enorme domper in huize Blom (en Keijzer). De afgelopen periode constateerde ik al dat zonder (strenge) dagelijkse begeleiding een dergelijk proces bijna niet te doen is. Er is bijna militaire discipline nodig om de doelen geheel op eigen kracht te bereiken.

Zowel ondergetekende als coach Hans van Stekelenborg hebben er alles aan proberen te doen, maar onze bedrijven moeten natuurlijk ook door. Daarnaast moeten we eerlijk zijn; er was ook meer geld, talent en race-instinct nodig. Het was allemaal net even te kort, ook de tijd.

Het is wat het is. We likken de wonden en maken nieuwe plannen. ‘Life goes on!’ De Olympische ploeg geeft mij veel vertrouwen in de aanstaande Rio missie. Een geweldig Team in een mooie mix van ervaring en jeugdig talent, op naar het doel van vier medailles. We wensen hen heel veel succes!

logo zeilbond nederland conceptfaseDe Zeilbond (i.o)
Met zo’n 70 dagen voor de boeg voor de OS, gaan we met ons initiatief geen lopende processen verstoren. We houden allemaal de bekende driekleur hoog en wensen vurig dat alle gestelde doelen uitkomen.

Maar dan?
Dezer dagen werd bekend dat Delta Lloyd de sponsoring richting Tokio voortzet, dat is heel erg mooi en hopelijk kunnen we hiermee de reeds lang ingezette koers verder uitbouwen. Bij kledingsponsors Magic Marine en Mystic (windsurf) hebben we nog geen uitspraken over de toekomst gedaan, terwijl wij wel terugkijken op vier prima jaren met zowel het Watersportverbond als Delta Lloyd.

De gesprekken over de Zeilbond die wij momenteel voeren gaan wat, Magic Marine en Mystic betreft, de nieuwe koers en keuzes bepalen. Met Delta Lloyd aan boord kan de kleding, bij een nieuwe samenwerking, immers zo door naar de volgende cyclus. Veel hang af van wat de komende maanden op bestuurlijk Zeilbond( i.o.) niveau gaat gebeuren.

Jullie weten inmiddels dat onze ambitie ver gaat en wij een eigen organisatie voor de zeilers voorstaan. Meer geld van zeilers op de juiste plaatsen en voor de zeilers, betere budgetbesteding,

‘lean and mean’ back office, zuinig beleid, gebruik van nationale zeilkennis, samen sterk, focus....

Dit zijn de kernwaarden die we wekelijks in onze overleggen meenemen. We zijn op weg naar een nieuwe bond, jullie bond.

Tot volgende maand,

Max

© 2013 NPJ - Design EQworks