De regels van het spel, ter verduidelijking of ter verwarring?

logo maxs column s
 Change the Game2

Column van Max, september 2017

Zeilen is per definitie een sport van regels, veel regels.
Mede om die reden is zeilen complex en als sport niet erg toegankelijk. We hebben regels als het gaat om de maten van de boot, de maten van de zeilen, reclame en natuurlijk het bekende boekje met de regels van het spel.

Dan zou je denken dat we er met elkaar alles aan doen om het binnen die kaders nog enigszins uniform te maken, .... maar nee hoor! Naast alle bestaande en onontkoombare regels krijgen we bij iedere wedstrijd ook nog eens een setje ‘wedstrijdbepalingen’ voorgeschoteld en moeten we steeds weer de aangepaste regels voor die specifieke wedstrijd uit ons hoofd leren.
Die houden we dan toch zeker zo simpel mogelijk, want we hebben in zo’n wedstrijd al genoeg aan ons hoofd, ...... toch? Nou vergeet het maar!

Enkele weken geleden zeilden wij het Pampus Kampioenschap en kregen wij ook daar weer zo’n setje wedstrijdbepalingen in handen. Lezen maar weer en kijken wat er nu weer anders is dan anders.
Wat meteen opviel was het ontbreken van een wedstrijdomschrijving, niet zozeer de locatie van de boeien maar juist hoeveel ronden er in de op - en neer baan moesten worden afgelegd. Die info ontbrak en werd vervangen door de opmerking dat de wedstrijden ongeveer een uur zouden duren, een oneindige baan dus met uitzondering van die variabele tijdslimiet.

Verder zou de finish op enig moment (rond dat uur) plaatsvinden en herkenbaar zijn aan een denkbeeldige lijn tussen een blauwe skippybal en een RIB met blauwe vlag, als die vlag gehesen is moet je dan finishen.
Ook vreemd, want als je het aantal ronden niet vooraf bepaald is betekent het dus altijd afkorten met een S-vlag en dat doe je normaal gesproken bij één van de boeien of in de ‘gate’. Maar ook die gewenning had men even de nek omgedraaid.

Op tekening staat die finish vervolgens boven de bovenste gate afgebeeld, terwijl wij tijdens het racen de blauwe boei en RIB opeens halverwege de baan tegenkomen, OK....? De volgende wedstrijden spotten we de finishlijn opeens 100 meter aan bakboord van de Gate en dan weer eens 50 meter aan stuurboord van de gate. Complete willekeur en steeds weer een waar zoekplaatje.
Gevolg, zeilers die vanwege hun focus op de wedstrijd de finish overzeilen, volledig missen of gaan finishen terwijl dit nog niet moet of niet Finishen terwijl de lijn ergens anders ligt, enz. enz.

Typisch weer zo’n paarse krokodil actie, terwijl we er eigenlijk juist op uit moeten zijn om alles binnen het wedstrijdzeilen wat simpeler en bereikbaarder te maken. De goals op de sportvelden zijn over de hele wereld hetzelfde en ook de spelregels pas je niet per wedstrijd aan. In de zeilsport wel.....waarom toch?

Kijk bijvoorbeeld eens naar Formule 1, misschien wel de best georganiseerde sport ter wereld. De circuits zijn altijd anders net als onze plassen, het kan droog zijn of regenen maar de regels zijn de regels.
Starten als het rode licht gedoofd is, inhouden bij een gele vlag, laten passeren bij een blauwe vlag en finishen over een streep op de weg na een vooraf vastgesteld aantal rondes. Je hoeft daarvoor gelukkig niet van de weg af en dus kan je de finish nooit missen.
Zelfs de mooie dames en de prijsuitreiking zijn tot op de millimeter georganiseerd, je weet precies wat je te wachten staat.

Laten we in Nederland nou eens ophouden met overal en altijd ergens een eigen stempel op te willen drukken en alle afwijkingen en varianten van de wedstrijdbepalingen eens overboord gooien.
Starten onder regel 26 doen we met vlaggen en niet met borden, banen omschrijven we, afkorten doen we met S-vlag bij boeien, aantal te zeilen rondes stellen we vooraf vast, enz. enz.

Met veel energie en moeite proberen we de jeugd in onze sport te krijgen, zorg dan ook dat het spel simpel, eenduidig en te begrijpen is. Gewoon zo uniform als mogelijk.
Nu lijken die wedstrijdbepalingen soms op speeltjes van de regelmakers die er plezier in lijken te hebben toch weer een leuke variant bedacht te hebben. Laat die mensen eens zelf gaan wedstrijdzeilen en de ergernis van die steeds afwijkende regels ervaren.

Laten we als organiserende verenigingen de handen ineen slaan en de regels zo simpel, uniform en duidelijk mogelijk maken. Voor kampioenschappen op ‘Up and Down’ banen moet dit al helemaal geen probleem meer zijn. Ik stel voor dat de Bond een lijn trekt en alle varianten afkeurt.

Deze week het ONK Regenboog, eens kijken welke nieuwe lessen ik na bijna 50 jaar wedstrijdzeilen nu weer ga leren?

Met sportieve zeilergroet,

Max Blom

Een simpele bakboord stuurboord die niet zo simpel was?

logo maxs column s
 Finishplaats Max Blom in Pampus 459 gered
Column van Max, augustus 2017

Beste zeilvrienden,

Net terug van de Sneekweek ben ik onder de indruk van het aantal Facebookvrienden die interesse hebben getoond met betrekking tot de beelden en het interview aangaande de bakboord – stuurboord tussen (mijn nieuwe) Pampus 459 en de Pampus 363 van Henk Greydanus.

Ten tijde van dit schrijven hebben maar liefst 25.935 mensen de beelden afgedraaid, een in mijn ogen onvoorstelbaar aantal. Daar moet je dan iets mee en lijkt het mij goed de hele situatie wat verder toe te lichten. Immers goed om allemaal van te leren en wellicht kan men er tijdens de jury evaluatie in Sneek ook iets mee?

Het protest
Laten we om te beginnen vaststellen dat beide stuurlieden hetzelfde verhaal verteld hebben voor de jury en dat Henk (363) net zo verbaasd was over de eerste uitslag als ondergetekende.

De dag na de uitspraak bewezen de beelden het ongelijk van de jury en kregen we de bevestiging van de werkelijkheid, een werkelijkheid die voor de betrokken partijen al bekend en dezelfde was.

Als protesterend jacht heb ik de eerste uitleg over het incident mogen geven en waren de woorden van Henk (363) “het is gebeurt zoals Max het aangeeft”. En dan gebeurt het:

Men stelt aan mij de vraag of ik koers heb gehouden?
Mijn antwoord daarop is ja, want tijdens een gestrekte koers expres oploeven of afvallen en het stuurboord jacht te belemmeren om vrij te blijven is niet toegestaan.

Sterker nog, ik moet ruimte en gelegenheid aan de 363 geven om uit te wijken en zelf ook uitwijken wanneer mogelijk, in de regels 14, 15 en 16 zijn deze situaties duidelijk omschreven. Vandaag de dag moeten beide jachten er dus alles aan doen om een aanvaring te voorkomen, goeie zaak!

De daaropvolgende vraag was aan de 363 gericht en ging over de schade aan die boot.
Ik had de schade van de 459 op de foto en kon die ter plekke aten zien, maar een foto werd niet aan de 363 gevraagd, die gaf aan dat de boegstrip wat is verschoven en er wat houtsplinters waren.
Men heeft dat voetstoots aangenomen en zonder onderzoek in de feiten vermeld.

Ook zijn beide partijen niet in de gelegenheid gesteld om vragen aan elkaar of aan de jury te stellen, heel vreemd.

Deze “schade” constatering was aanleiding voor de jury (protest comité) om ons weer de gang op te sturen en met verbazing op “het strafbankje” plaats te laten nemen, welke kant gaat dit op? De uitspraak is jullie bekend en gaf aan dat de 459 had moeten handelen om mogelijk vrij te kunnen blijven en dit niet heeft gedaan (r 14.b).......ik had immers koers gehouden!!!
Dit met een dsq als gevolg, terwijl de 363 ondanks het overtreden van r 10 en de aanzienlijke schade vrijuit gaat? Verbazing alom.

Apart ook want Regel 14 en 14.b zeggen:
“een boot moet aanraking met een andere boot vermijden als dit redelijkerwijs mogelijk is. Echter, een boot met voorrang of één met recht op ruimte of merktekenruimte moet vrijuit gaan indien hij deze regel overtreedt en de aanraking geen schade of letsel veroorzaakt”

1) Er staat in 14.b nergens wat er moet gebeuren als de aanraking wel schade of letsel is veroorzaakt?
2) Ik veroorzaak de schade niet want de 363 vaart mij aan, niet andersom. (groot verschil)

En precies daar zit de verkeerde en sturende houding van het protestcomité, de vraagstelling is tactisch geweest en niet gesteld om een objectief beeld van de situatie te krijgen. Men wilde als jury iets bereiken en heeft daar in mijn optiek met de in hun ogen passende vraagstelling op aangestuurd.

Het juiste plaatje kregen ze gelukkig wel een dag later met de bewuste filmbeelden en konden toen natuurlijk nergens meer omheen, maar dat mag en moet niet nodig zijn. De 459 heeft op de gestrekte koers netjes koers gehouden en er daarna alles aan gedaan om een aanvaring te voorkomen.

Wat had de vraag van de jury dan wel moeten zijn?
De jury had moeten onderzoeken of ik een of meerdere pogingen heb ondernomen om de 363 te ontwijken. Als dat dan ook de vraag was geweest: “heeft de 459 pogingen ondernomen om de 363 te ontwijken”? Dan was mijn antwoord natuurlijk JA geweest en de filmbeelden bewijzen dat ook. Deze vraag is echter nooit (meer) gesteld nadat ik eerder had aangegeven koers te hebben gehouden. (Maar dat was tijdens de minuten voor het incident)

Lees meer...

De verenigingen, de jeugd en hun toekomst - de juli column van Max

logo maxs column s
IMG 9909 Kopie
zeilschool3 klein
Column van Max, Juli 2017

Ja, waar staan we nu eigenlijk als het gaat om de positie van verenigingen, de jeugd en hun beider toekomst?
Het aantal verenigingen in Nederland is dalend, evenals de instroom van jeugd in onze sport, die ‘hand in hand’ trend is dus te verklaren, maar wat doen we er samen eigenlijk aan?
Op dit moment is er geen duidelijke strategie en bedenkt ieder verenigingsbestuur min of meer haar eigen plan. Dat is mooi, maar deze plannen zijn vaak niet op elkaar afgestemd, kosten onnodig veel energie. Daarnaast hebben zij niet het juiste effect.

Lees meer...

UK versus NL - de maart 2017 column van Max

logo maxs column s
logo RYC Dinghy show 2017
Hiswa logo
Enkele weken geleden heb ik de jaarlijkse ‘Dinghy Show’ in London bezocht in het schitterende historische Alexandra Palace dat al jaren het toneel is van de verzamelde eenheidsklassen.

Het authentieke gebouw is bij veel Nederlanders bekend als het ‘Hollandhuis’ tijdens de Spelen van 2012. Nu was het weer het jaarlijks terugkerend toneel voor de verzamelde kleine bootjes (Dinghy) zeilwereld.

Eén weekend in maart komen alle Dinghy zeilers uit de UK daar bijeen om het seizoen af te trappen en de laatste ontwikkelingen mee te krijgen. Drie hallen worden volledig overspoeld door zeilers van jong tot oud, hun ouders, zeilcoaches, bestuurders, botenbouwers, zeilmakers, RIB-leveranciers, kledingproducenten, enz. Alle stands hebben iets te maken met het Dinghy zeilen. Er zijn geen motorboten, sloepen of jachten.

Nu doet de titel van deze column al vermoeden dat ik een vergelijk wil maken met de Nederlandse situatie, en dat is ook zo.
Ik ben namelijk elke keer volledig onder de indruk van de enorme betrokkenheid van de Engelse zeilfamilies, de structuur van de RYA (Royal Yachting Association = Engelse Zeilbond) en de sfeer die er heerst. Kom je de hallen binnen, dan wacht een “piraat” a la Pirates of the Carribbean je op. De jongste zeilers zijn al meteen onder de indruk.

Vervolgens betreed je de eerste hal. Deze is volledig in beslag genomen door de Engelse Zeilbond.
Niet alleen betalen zij de stands van de klassenorganisaties, ze dragen met zeker 40 leuke meiden en kerels bij aan allerlei activiteiten die jong en oud stimuleren te zeilen en te blijven zeilen.

Tekenen en kleuren voor de allerkleinsten, hangbanken en indrukwekkende trapeze rekken voor de jongere zeilers, Virtual Reality cursussen om de RIB goed te kunnen besturen, lezingen, trainingen. Ga zo maar door. Jong talent, ouders, Olympische helden, alles loopt daar rond. De RYA heeft hierbij duidelijk een grote ondersteunende en verbindende rol. Verderop loop je de hallen in met alle eenheidsklassen en aanverwante stakeholders. Alle klassenorganisaties zijn vertegenwoordigd en de stands zijn overvol.

Kunnen wij op de HISWA nauwelijks aan stand bezetting komen, in de UK doet men lotingen op Facebook wie er mag staan! Er zijn per stand vaak meer dan 100 aanmeldingen met verzoeken om de klasse die dag te mogen vertegenwoordigen. Hele families zijn uitgerukt om een weekendje London mee te maken en hun zeilklasse te promoten.

Je voelt dat de sport in Engeland bij een veel groter en breder publiek leeft. Ook voor mensen met een kleinere portemonnee zijn door de jaren heen allerlei bootjes bedacht en ontwikkeld. De meeste klassen kennen wij hier niet eens. Maar ook de Cadet, Optimist en Solo staan er in vol ornaat te glanzen. Daarnaast: een mega grote stand van RS met al haar modellen, oud hout en nieuw plastic. Alles broederlijk naast elkaar.

Natuurlijk is het land met ruim 60 miljoen inwoners veel groter dan ons kikkerlandje, maar je voelt daarnaast ook heel sterk het verschil in de zeilcultuur.
De Engelsen leven voor hun club, hun bootje, hun plas of stukje kustlijn. Veel meer dan bij ons Nederlanders, is de lifestyle en betrokkenheid er enorm. Hebben wij moeite om vrijwilligers te vinden, hier doet iedere ouder wel iets. Het bouwen van een stand, het decoreren of bemannen van de beurs tot het smeren van boterhammen voor de kinderen, iedereen doet op zijn of haar manier mee. Dat de Engelsen een andere opvoeding en mentaliteit hebben, is mij weer eens meer dan duidelijk geworden. Die eilanders zijn weliswaar een apart volk, maar ze zijn ook moeilijk te verslaan. Mij verbaast het helemaal niet dat de Engelse topzeilers moeten knokken voor een plekje op de Olympische Spelen. Alles wat op dat eiland gebeurt, is de basis voor een enorme kweekvijver en een brede, ijzersterke top.

Meest opvallende was de mooie samenwerking tussen de Engelse Zeilbond en de klassenorganisaties. In Engeland onderkent men veel meer dan bij ons de noodzaak van die organisaties; zij houden het wedstrijdzeilen immers aan de gang. Zij werven leden, brengen boten en zeilers samen, maken de wedstrijdprogramma’s, organiseren trainingen, maken buitenlandse trips, gaan naar EK’s en WK’s. De klassenorganisaties zijn daarom een heel belangrijke “backbone” van de nationale zeilsport.

Misschien moeten we eens nadenken over een variant van deze Dinghy show en een weekend creëren voor de eenheidsklassen van Nederland... Het zou de betrokkenheid erg ten goede komen.
Het NPJ en de werkgroep Zeilbond i.o. onderkennen die situatie en zien de klassenorganisaties als een gerespecteerd onderdeel van onze nieuwe structuur. Ook financieel moet daar iets gebeuren zodat men binnen de verschillende besturen meer voor haar leden en de klasse kan betekenen.

Een sterke klassenorganisatie met een moderne visie als het om samenwerken gaat, zal ons zeillandschap veel beter op de kaart zetten. En wie weet, kunnen wij dan ook een zo’n charmante locatie afhuren en daar één weekend per jaar alle zeilers, jong en oud, bijeen brengen als aftrap van het seizoen.

Die aftrap beleefden wij nu op de HISWA. Gezellige borrels en leuk weerzien van velen zorgden ook daar weer voor een gemoedelijke sfeer. Maar, veel te veel grijs haar en zowel publiek als boten die die helemaal niet bij het (wedstrijd)zeilen met open boten en de jeugdzeilers passen.

Met elkaar moeten we daar dus snel iets aan doen.

Namens het NPJ voor iedereen een heel mooi zeilseizoen gewenst, wij zijn erbij!

Max

Een ode aan Delta Lloyd - de januari 2017 column van Max

Column van Max, januari 2017
deltalloyd logo logo maxs column s
Ja, beste zeilvrienden, Delta Lloyd is straks niet meer en dat kan ik maar moeilijk verkroppen.
Het is al heel wat jaartjes geleden dat Delta Lloyd besloot de zeilwereld in Nederland te omarmen. Natuurlijk dankzij de toenmalige zeilgekke CEO Niek Hoek. Maar je moet het toch maar durven en doen. Miljoenen is er de afgelopen jaren in de naam Delta Lloyd en onze sport gestoken. En nu, door een last minute besluit van een Taiwanese CEO, ziet de Nederlandse zeilwereld er opeens heel anders uit.
Met Fubon (Taiwanese aandeelhouder in Delta Lloyd) aan het roer had ik nog goeie hoop, waar het gaat om het doorzetten van de ondersteuning. Want dan hadden (aldus het Financieel Dagblad) de eigenaren de naam en huidige structuur laten bestaan. De kans dat men in Amsterdam dan ook de bijbehorende marketing zou doorzetten was dan logisch.

Nu grijpt Nationale Nederlanden haar kans en slokt het Delta Lloyd op. En schrijft de naam Delta Llyod af. “What a waist” zou je zeggen, maar het is duister lezen in andermans boeken. Ik verwacht niet dat Nationale Nederlanden de koers van Delta Lloyd door zal zetten.

Heel jammer, want wat een enorme positieve verandering heeft het besluit van Delta Lloyd om in de zeilwereld te stappen ons gebracht. Opeens konden er dingen die voorheen voor onmogelijk werden gehouden. Er was geld voor talentontwikkeling, voor topsport, voor de beste materialen, geld voor van alles. En misschien nog wel belangrijker, we hadden een NAAM. De naam van een groot bedrijf werd verbonden aan onze sport die daardoor meer glans en aanzien kreeg.

Delta Lloyd was - en is - gedurende de lange periode van ondersteuning op veel fronten betrokken geweest. Denk aan de Delta Lloyd Regatta, North Sea Regatta, Optimist on Tour, de OCN, het Jeugdsportfonds en vele andere momenten en evenementen. En vooral de talent- en kernploeg, waar het grootste deel van het budget naartoe ging. Mede daardoor zorgden de zeilers voor prachtige medailles. Medailles die het Watersportverbond vervolgens weer aan meer NOC budget hielpen.

Ik durf dan ook te stellen dat door de komst van Delta Lloyd het in onze zeilwereld allemaal beter is gegaan. We kregen Europese en wereldkampioenen, het lukte een toontje mee te zingen op de Olympische Spelen en de zeilsport kwam veel vaker in het nieuws.
Hoe droevig is het voor zowel Delta Lloyd, als voor alle zeilers in Nederland dat het bedrijf ons gaat verlaten. Heel erg jammer.

Het is om die reden dat ik in deze column stil sta bij alles wat Delta Lloyd voor ons heeft gedaan.
En daarbij maak ik een diepe buiging voor hen, als sponsor, en in mijn geval ook als sponsorpartner. Fijne mensen waarmee ik vier jaar intensief mocht samenwerken op een klein maar niet onbelangrijk aandachtsgebied in de zeilsport. Open gesprekken, veel gezellige momenten en altijd met een gemeenschappelijk doel voor ogen.

Maar wat nu?
Niemand weet wat er nu gaat gebeuren en ik lees nergens iets dat ons meer duidelijkheid verschaft. Dat is heel vervelend, want de jeugdige talenten moeten natuurlijk afwegingen maken als het om hun toekomst gaat. Komt er nieuw geld, hoe ga ik mijn campagne rond krijgen, blijft de bestaande overeenkomst voorlopig in de lucht, is die er überhaupt nog wel? Gaat Nationale Nederlanden door in de zeilsport, praat men al met nieuwe partijen?
Het zijn, wat mij betreft, allemaal terechte vragen die momenteel rondzingen in de wandelgangen van de sport.

Al die evenementen, organisaties en zeilers denken nu, hoe verder? Wellicht is het nu dan ook een goed moment om eens over de toekomst na te denken. Moeten we voortaan niet wat minder afhankelijk zijn van één grote sponsor? Moeten we de verhouding tussen baten en lasten niet wat bijstellen, zodat we onszelf wat beter kunnen bedruipen met onze vaste inkomsten?

Wij van het NPJ denken van wel. De komende tijd zal duidelijk worden hoe de toekomst van zeilend Nederland eruit gaat zien. Wij hebben in ieder geval een plan en visie... nu nog de uitvoering.

Maar laat ik dit keer hier niet teveel op vooruitlopen, want deze column is immers een ode aan Delta Lloyd en haar mensen. Laten we met elkaar eens bedenken hoe we onze scheidende hoofdsponsor kunnen bedanken voor al die mooie jaren en het beter op de kaart zetten van onze zeilsport.

Dank je wel Delta Lloyd voor al die fantastische jaren, jullie zijn toppers!

Max

Bonje bij de bonden - de november column van Max

logo maxs column sEr gaat bijna geen dag voorbij of het gaat in de media over gerommel en gedonder bij nationale en internationale sportbonden.
Prominenten uit verschillende sportdisciplines hebben zo hun meningen en zien dat er, onder leiding van het eveneens onder vuur liggende NOC*NSF, veel aan de hand is.

Het begon allemaal met de ontmaskering van boefje Blatter bij de FIFA, op korte afstand gevolgd door schijnheilig boefje Platini van de UEFA. Beide zijn belangrijke bestuurders, in een wereld waar geld een hele grote rol speelt. Dan is de verleiding voor grijpgrage mannetjes te groot. Het gevolg: een vrije val van topbestuurder naar dief of oplichter.
Wat mij daarbij opvalt, is dat het de Amerikaanse FBI en CIA zijn die deze vuile zaakjes aanpakken. Zitten de Europese diensten dan weer te slapen of zo?

Maar naast deze kolossale bonden hebben we ook op nationaal niveau oorlog in de ‘bondstenten’.
Binnen de KNVB is een soort paleisrevolutie aan de gang. Niet vreemd als je Michael van Praag in je midden hebt. In mijn ogen een manipulerende bestuurder, met alleen maar oog voor zichzelf.
Ooit heb ik hem als commissaris meegemaakt en kan zijn fratsen daardoor aardig inschatten. De man kan mooi praten, maar slecht besturen. Ik verbaas me dus niet dat de heren over elkaar heen rollen. Het is binnen de KNVB een ware poppenkast van stoeiende ego’s. Van het beleid klopt verder ook niet veel. Dat mogen de 16 miljoen bondscoaches in Nederland met mij mede bepalen. Verjongen van het bestuur lijkt mij in ieder geval altijd een goede oplossing.

Geld of sporters?
Binnen een aantal andere bonden gaat het meer over geld dan over mensen. Bij de zwembond rommelt het al meer dan een jaar, maar wat mij betreft gaat de schaatsbond in dit geval voorop. Daar is ook veel weerstand van betrokkenen en gedupeerde sporters. Sven Kramer is de kanjer die zijn mond open durft te doen. Hij is de ‘natuurlijk leider’ en verdedigt de belangen van zijn collega’s met vuur en daarbij wordt hij prima gesteund door zijn mede atleten! Hier gaat het over geld dat naar de verkeerde projecten verdwijnt, waarbij de atleten als gedupeerden achterblijven.

Hééé, ik zie een overeenkomst met onze sport!

Financiën zeilsport: schrijnend
Binnen onze zeilsport is het nog relatief stil, maar zijn de problemen vergelijkbaar en zelfs schrijnend te noemen. Helaas hebben wij geen topper als Sven die zijn mond durft open te trekken en laten onze talent - en topzeilers zich van alles welgevallen en overkomen. Enigszins te begrijpen, want op wat er nog te verdelen is, wil je wel aanspraak kunnen maken. Alternatief is er nauwelijks.
De schaatsers hebben immers hun commerciële ploegen, zij hebben hun “Funding” om te sporten commercieel geregeld. Bij het Watersportverbond is daarentegen de afhankelijkheid dusdanig groot dat opstand op dit moment nog even niets oplevert. Maar dat moet wel veranderen!

Nagenoeg onze gehele jeugdige talentploeg zeilen zit op dit moment zonder centen thuis. Er is hen recentelijk door het Watersport medegedeeld dat er voor hen voorlopig geen toekomst is. Het Verbond geeft aan zich alleen te richten op bewezen zeilers met het vizier op de korte OS 2020 termijn.

Geen geld is de oorzaak? Nee, geen geld voor sporters is de oorzaak!
De pot met geld gaat bij het Watersportverbond naar hele andere zaken. Ruim 50% van het totale budget gaat naar de salarissen van bestuurders en inhuur van andere functionarissen. Vaak krijg ik kritiek over het feit dat ik mij te kritisch opstel richting het Verbond. Maar ik weet dat dit nodig is en het is de hoogste tijd is dat zeilend Nederland eens wakker wordt. Het beleid gaat ernstig ten koste van de toekomst van onze sport en hobby.
Miljoenen gaan er naar bondsmanagers en bestuurders, terwijl de pot voor top- en breedtesport daarna nagenoeg leeg is. Over geld voor opleiding hoeven we het al helemaal niet te hebben.
Met vereende krachten proberen verschillende partijen en het NPJ nu enkele grote jeugdige talenten toch op de rit te krijgen.


Nu zou ik persoonlijk op de Algemene Ledenvergadering van het Verbond graag eens wat vragen over de jaarcijfers willen stellen, maar als zeiler ben ik niet welkom op de jaarlijkse bondsvergadering. Dit is alleen voorbehouden aan de besturen van de aangesloten verenigingen. Die bestuurders moeten daar het woord voor de zeilers doen en de zeilbelangen verdedigen, maar gebeurt dat wel voldoende?

Max 200x200Ik hoop oprecht dat die mensen de ‘Sven Kramer-rol’ nu eens op zich nemen en vragen over geld en de besteding ervan gaan stellen. Als we zo doorgaan, hebben wij straks geen enkele zeiltopper meer op de volgende Olympische Spelen en is de zeilsport in Nederland ten dode opgeschreven.
Dames en Heren verenigingsbestuurders, neem eens serieus en kritisch kennis van de jaarcijfers.

Stel de vragen voor de zeilers op 19 november aanstaande tijdens de ALV van het Watersportverbond. Waar geeft het verbond ons geld uit en komt dit wel ten goede aan de zeilsport?! En: neem niet alle mooie praatjes voor lief!

Tot volgende maand,

Max Blom

Voorzitter NPJ en initiatiefnemer oprichting Zeilbond Nederland (i.o en werktitel).

Max's Column aug/sept 2016

Logo Rio OS 2016Column van Max. (augustus – september)

Medailles en achterban

Beste zeilvrienden;

Als je de afgelopen weken naar buiten keek zou je het niet gezegd hebben, maar de zomer is alweer even voorbij. En wat voor een zomer, in ieder geval eentje die overladen was met mooie sport.
We kijken natuurlijk terug naar de resultaten in Rio en maken een diepe buiging voor “onze zeilers” Marit en Dorian, wat een kanjers!
Dat gezegd hebben vragen we ons natuurlijk meteen af of “we” ook echt tevreden zijn met de resultaten van de gehele Olympische zeilploeg.

Resultaten en toekomst
Zelf denk ik dat de verwachtingen bij het NOC*NSF en de sportbonden veel hoger waren, maar die spreken dat niet hard uit. Kreten als dat 20% van alle gouden medailles uit het zeilen komen en dat we na ruim 80 jaar weer een historische gouden zeilplak hebben doen mij altijd een beetje grijnzen.
Ze maken mij niet wijs dat ze op niets meer had gerekend dan de prachtige plakken van Marit en Dorian. Het is toch een teken aan de wand dat er 80 jaar zit tussen de gouden plak van Marit en die van Daan Kagchelland tijdens de OS Berlijn in 1936! Ik vind dat bijzonder verontrustend.

Eigenlijk zag ik zelf kansen bij de Nacra met Mandy en Coen, altijd kansen met EK winnaar Pieter-Jan in de Finn en natuurlijk Lillian op de RS:X en Rutger in de Laser Standaard, wat dat betreft valt het resultaat dus tegen. De 470 meiden Afrodite en Anneloes daarentegen hebben in mijn ogen boven verwachting gepresteerd en verdienen een vette pluim. Over de 49erFX zal ik mij niet uitlaten, dat zou gekleurd zijn, dus dat moeten anderen doen.

Al met al is er veel werk te verzetten voor Tokyo, Japan in 2020 en zullen de teams weer hard aan de bak moeten. Gelukkig gaat Marit door en hebben we achter haar wat aanstormend talent met Maxime Jonker als grootste troef. Veel dames zijn het er niet, dus we moeten echt koesteren wat we hebben. In de Finn weet ik het niet. Ik hoor geruchten dat Nicolas Heiner in zou stappen. Prima, maar ook weer slecht één vis in deze talentvijver.

Natuurlijk gaat het 470 A-Team door en datzelfde zou je denken in de 49erFX, beide Teams zijn nog jong en vol energie, maar ook hier is nauwelijks competitie om te zorgen voor de beste afvaardiging bij de OS. De Nacra is nog even afwachten, terwijl Lillian in de RS:X hopelijk nog een periode doorgaat. Ook daar zit op dit moment slechts één talentvolle dame achter.

Kortom; het is dun gezaaid met de talenten in Nederland en mag er de komende jaren niet veel fout gaan of we staan met een ‘mager cluppie’ in Japan. En er moet ook hard gewerkt worden om de huidige jeugd klaar te stomen voor de Spelen in Tokyo.

Ouders en familie
Wat mij verder opviel tijdens de Spelen zijn de positieve invloeden van familie en vrienden op de sporters. Iets dat Bonden verafschuwen. Ze houden het liefst de invloed van familie en vrienden ver van de sporters weg.

We weten echter hoe ‘warm’ Dorian het thuis heeft en dat broer Roelof van onschatbare waarde is voor Marit. En onderschat bij haar ook de invloed van beide ouders niet. Ook het historisch goud van Sanne Wevers op de balk bij het turnen werd behaald onder vaderlijke coaching. Bij de zilveren plak van Nouchka Fontijn bij het boksen, stond levenspartner Abdul Fkiri in de hoek met de spons en handdoek.
Familie en vrienden blijken telkens weer belangrijk in de topsport en daar zou ik wel eens wat meer erkenning voor willen zien bij de diverse sportbonden.

Nee, dan is er Maurits Hendriks, die de sporters en sportliefhebbers een Nationale domper bezorgd door eerst de sporters die geen medaille hebben gehaals naar huis te sturen en achteraf te roepen hoe ontevreden hij wel niet is met het aantal behaald plakken. Een regelrechte belediging aan het adres van de sporters en medaillewinnaars en tegelijk een diskwalificatie van zichzelf.
Wat de beste man vergeet is dat Nederland helemaal geen grote sportnatie is en er, onder zijn leiding, veel te weinig geld voorhanden is om de ambitie te mogen hebben die hij voor de Spelen steeds uitsprak. Ook hier snel verjongen zou ik zeggen.

Het is niet het NOC*NSF, niet de overheid, niet het koningshuis,... maar de sporters en hun families die al die prachtige prestaties binnenhalen. Dat is pronken met andermans veren!

Het succes begint niet als je onder de hoede van de Bond komt of op het laatste moment in handen van Hendriks Team NL.
De basis voor alle prestaties wordt net na de wieg gelegd, waar ouders hun kinderen helpen talent te ontdekken en het samen met hen ontwikkelen. Nagenoeg altijd meestal op eigen kosten. Binnen het gezin groeit de mentaliteit om te winnen, binnen de opvoeding ontdekken onze sporters de juiste discipline.
Later gaan instanties en een over het paard getilde Chef de Mission’s er dan met de resultaten vandoor...

Overheid en Bonden zouden dus aan de basis moeten staan van niets anders dan faciliteren, faciliteren en nog eens faciliteren; geld, veel geld, professionele ondersteuners en alles alleen maar in het belang van de sporters. Maar vooral ook een goede beloning en een gedegen carrièreplan op de plank leggen om na je gouden, zilveren of bronzen plak in een maatschappelijk vangnet te voorzien. Op die manier worden ook de ouders beloond voor alle energie en geld die zij in de sportcarrière van zoon of dochter hebben gestoken.

Zonder echte beloning geen echte toppers
We moeten juist heel erg trots zijn op wat de atleten hebben weten te presteren. Wat mij betreft is dat zelfs presteren tegen de stroom in.

Want zolang we het Nederlandse calvinisme houden en onze kanjers niet goed willen belonen zullen we in dit land nooit de juiste sportmentaliteit ontwikkelen. Als je wint wil je echt beloond en geholpen worden.

Als dit niet veranderd, blijft sport in Nederland hangen in een vergaand hobbyisme met soms hele sterke individuen die, gesteund door een nooit aflatende achterban, de medailles voor ‘ons’ Team NL binnenslepen. Voetbal, tennis, F1 en golf zijn uitzonderingen, maar dit zijn ook geen Olympische sporten.

Zorg voor breedtesport en ga die toppers en hun eigen achterban nu eens koesteren en goed belonen. De talentvijver en de medaillespiegel groeit dan vanzelf.

En oh ja, als we diezelfde mentaliteit nu in de politiek ook eens zouden toepassen dan krijgen we wellicht ook eens een echte topper als premier, voor die paar rotcenten komen de echte goeie hun bed immers niet eens uit.

Max Blom Sr.

Voorzitter NPJ

Max's Column juli/aug 2016

logo kaagweek 2016Traditie en innovatie

Dat zeilen een traditionele sport is wisten we al en dat zorgt ieder seizoen weer voor mooie momenten. Zo mocht ik een aantal weken geleden weer aanschuiven aan het Kaagdiner. Dit is een traditioneel samenzijn ter ere van jaarlijkse Kaagweek. Daar zijn de ‘belangrijkste’ zeilbestuurders van ons land weer even onder elkaar. Op zich leuke avond, want men schudt elkaar weer eens de hand. De speeches van voorzitters, burgermeesters en commissarissen doen echter weinig stof opwaaien, de verhalen hebben weinig inhoud. En dat terwijl de zeilsport en onze wereld toch behoorlijk in brand staan.

Daarnaast, en dat is ook bijna een traditie op veel grote verenigingen, is de geluidsinstallatie van een dermate slechte kwaliteit dat je de helft van het verhaal toch al mist. Wel heb ik meegekregen dat de voorzitter van de Kaag de ledenvergadering in het najaar gaat gebruiken om een ieder aan het woord te laten die toekomstplannen heeft.

Dat is mooi, want het is duidelijk dat er veel moet gaan gebeuren om de zeilsport een nieuwe toekomst te geven. Nu is de ‘jeugd’ altijd ons NPJ stokpaardje, maar ik vraag mij oprecht af of deze strategie wel bij iedere vereniging werkt of ooit zal gaan werken.

Zo is bijvoorbeeld ZCK overduidelijk een 100% jeugdvereniging, net als JZV Muiderzand. Ook hebben prachtige verenigingen als De Maas, KWS en KWVL (en vele anderen) sterke jeugdopleidingen.

Maar binnen de Kaag en ook bij andere verenigingen wil het ondertussen maar niet echt lukken om jeugdleden aan te trekken. Hier overheerst het roeien, ‘oud hout’ en vooral veel grijs haar (-:

Het werven van jeugd wordt zo een bijna krampachtige inspanning, terwijl de oudere zeiler de weg naar die vereniging wel weer gemakkelijk weet te vinden.

Oudere jeugd...

5 regenbogenNou, wat is daar eigenlijk mis mee? Van de 7000 landelijke wedstrijdlicenties in Nederland valt 2000 onder de jeugd. Dit maakt duidelijk dat we een grote groep ‘oudere’ zeilers te onderhouden hebben. Ooit waren zij de jeugd en nu verdienen ook deze zeilers een leuke tijd op het water. Daarnaast maken zij met hun vloten momenteel de dienst uit en zou je als vereniging die groep best willen koesteren.

De 96ste Kaagweek was in één woord een topsucces te noemen. Met grote vloten Regenbogen, Pampussen, Valken, 12 Voets jollen, Yngling‘s en zelfs een aantal Draken. Maar de jeugd was massaal afwezig. Dit maakt het feest, met onder andere de Hermes House Band (die kent de jeugd toch niet) er niet minder om. Sterker nog: het was geweldig!

In plaats van te treuren over het ontbreken van jeugd, vierden we de aanwezigheid van de ‘Baby Boom generatie’. Ik zeg: KWV de Kaag, je hebt je weg gevonden. Borduur voort op deze ‘oudere jeugd’ formule. Je zult altijd wel een percentage jonge jeugd behouden!

KeuzesVoortschrijdend inzicht doet mij geloven in een strategie waar verenigingen moeten gaan kiezen. Kijk eens naar je verenigings-DNA en gebruik die als basis voor innovatie en voortgang. Focus je als bestuur en maak je vereniging aantrekkelijk voor een bepaalde doelgroep, specialiseer in iets of iemand.

Immers, de jeugdzeilers worden ook weer ouder. Zij verkiezen op latere leeftijd vanzelf een KWV de Kaag boven een ZCK, de ‘klanten’ komen in elke fase van hun leven op je af. Mits je als vereniging iets goeds te bieden hebt aan die specifieke doelgroep.

Stug door!

NPJ Kaag Academy 05Sommige van jullie denken nu dat ik gek geworden ben, want de jeugd staat bij Blom toch altijd hoog in het vaandel? Geen zorgen beste zeilvrienden want de jeugdfocus is er nog immer, die 2000 jeugdlicenties is immers een beschamend getal en daar moet echt snel en veel aan gebeuren.

Dagelijks vragen we onze topzeiltalenten om de zeilscholen in Nederland te bezoeken en instructeurs op te leiden in het wedstrijdspelletje. Wij bij het NPJ gaan dus stug door met het werven van nieuwe wedstrijdzeilers.

Onlangs zeilde ik langs Heeg en zag bij zeilschool Op de Helling de NPJ vlag trots in de mast wapperen. Ook was het op het water een jeugdzeildrukte van belang; dit geeft me dan echt even kippenvel.

Scouten toptalent & innoveren

Wel breekt ook de tijd aan om ook echt te gaan scouten naar toptalent. We zijn namelijk internationaal de boot een beetje aan het missen. Naar ik heb begrepen maken we in de Optimist klasse momenteel niet veel klaar op de internationale wateren. Terwijl Nederland tegelijkertijd wel het EK Optimisten 2018 gaat organiseren. Prachtig! Maar we moeten dus aan de bak, de kweekvijver is te klein. En wellicht Is de opleiding niet sterk genoeg...?

We blijven al jaren veel te veel hangen in traditie daar waar de wereld hard vooruit gaat. Als vergelijk neem ik even de ontwikkeling van het Snowboarden in de negentiger jaren. Het zorgde voor het volledig ondersneeuwen van de skisport. De skiërs werden wakker geschud en men begon aan de sport te sleutelen; hierdoor ontstond het Carving skiën. Vandaag de dag is het skiën weer volledig terug en wint de traditie het hier opeens van de innovatie.

Maar er was dus innovatie binnen de traditionele sport nodig om weer verder te kunnen. Wat mij betreft een goed voorbeeld voor de zeilsport. Ik zie ons toch straks niet allemaal met helm en impact vest hoog boven het water ‘foilen’. Dit is voor de jeugd echter wel de toekomst.

Innovatie met betrekking tot race format, aantal racedagen, kwaliteit van wedstrijden etc. moet het traditionele zeilen vernieuwen en de zeilsport weer op de kaart zetten.

Zeilbal & diner?

Conny van Rietschotentrofee 480x372Ik wil dit verhaal over traditie en voortgang echter niet afsluiten zonder de Koninklijke De Maas een hart onder de riem te steken. Immers is hun het geweldige Conny van Rietschoten evenement ‘afgepakt’. Dit bestond uit een prachtig traditioneel diner waar ik altijd met veel plezier aanzat.

Hier moest traditie opeens wijken voor jeugd en nieuwe visie. Terwijl in mijn ogen het één niets met het ander te maken heeft. Wat mij persoonlijk betreft hebben we eens per jaar een geweldig zeilbal met alle toppers, maar blijf je met je vingers van de Conny van Rietschoten traditie af, hier gaat de innovatie ten koste van aloude traditie. Onze enige echte Rotterdamse zeeheld Conny zou zich omdraaien in zijn graf, zijn Maasvlag wappert nu in Amsterdam!?

NPJ najaar bijeenkomst

De nieuwe NPJ najaar bijeenkomst is op 26 oktober in Katwijk. Er valt die avond veel te bespreken! De organisaties, scholen en verenigingen die bij het NPJ zijn aangesloten zijn weer van harte welkom.

Maak er nog een mooie zeilzomer van!

Max

Max's column juni 2016

Evalueren, verbinden en vooruit!

Beste zeilvrienden,

Internationale circuit
Juni is van start en historisch gezien de maand van voorbereiding op de grote Internationale evenementen. Er wordt veel getraind en de klassenorganisaties hebben hun handen vol om alles op een rijtje te krijgen. Trainers, RIB’s en vervoer, kleding, verblijf, het zijn altijd dezelfde terugkerende uitdagingen die in het seizoen passeren.

Alle NPJ klassenKlassenorganisaties
Het blijft ons daarbij opvallen dat al deze fantastische ouders/bestuurders toch allemaal weer het wiel steeds opnieuw aan het uitvinden zijn, we moeten daar wat ons betreft met elkaar eens wat aan doen.

Binnen NPJ zijn we bezig met een plan om het RIB probleem (stalling/onderhoud/vervoer) te vereenvoudigen en te kijken of we dat voor alle klassen eens centraal kunnen oplossen.

We gaan met elkaar steeds naar dezelfde wedstrijden en de issues met de RIB’s zijn binnen elke klasse dezelfde. In onze jaarvergadering komen we hierop terug, de ‘safe-the-date’ voor de vergadering staat in de volgende nieuwsbrief.

Hiswa logo algemeenHISWA
Het NPJ bestuur heeft de NPJ HISWA stand geëvalueerd. Ook dit jaar hebben we helaas weer ervaren dat weinig klassenorganisaties de HISWA willen aangrijpen als presentatie- en communicatiemoment.

De organisatie van de stand wordt door slechts enkelen gedaan. Daarnaast lijkt de HISWA zich als ‘vergrijsde sloepenbeurs’ te ontwikkelen, zo horen wij dat tenminste van verschillende kanten terug.

Men roept dat al jaren, maar toch zijn die paar hallen ieder jaar weer gevuld. Wie neemt het voortouw om eens goed te evalueren en het gemeenschappelijke standpunt helder te maken?

Kosten omlaag, allemaal wel of niet gaan, meer spektakel,... iemand moet de industrie eens helpen een besluit te nemen. Alleen maar klagen helpt niet mee aan een constructieve toekomst. Ook dit onderwerp komt in het najaar weer op de agenda. Overigens heerst momenteel binnen de NPJ de stemming om niet te gaan. Te kostbaar, te stil, te grijs, te veel werk.

Persoonlijk ervaar ik de beurs veel meer als een Business-to-Business evenement en spreek daar weer eens met klanten en collega’s. Leuk, maar natuurlijk niet de bedoeling van een consumentenbeurs. Misschien moeten we ergens een middenweg zien te vinden en iets doen in combinatie met de grote en internationale Mets beurs in november?

NPJ Kaag Academy 05Zeilscholen
Binnen het NPJ hebben we de laatste jaren steeds meer aandacht voor de zeilscholen. Een geweldig fenomeen in Nederland, waar we al jaren veel te weinig voor en mee doen. Onze zeilscholen zijn natuurlijk dé eerste echte ontmoeting- en kennismakingsplaats voor nieuwe zeilende jeugd.

We zijn sinds 2014 bezig met trainingen op zeilscholen en proberen daar het wedstrijdzeilen als logisch gevolg na of tijdens de CWO-opleiding in te voeren. Jeugd snel bekend maken met de zeilsport is sowieso een prima insteek. Stel je eens voor: je krijgt de kans op het circuit van Zandvoort een paar ronden te racen en dit nadat je net je rijbewijs hebt gehaald. We zouden dan vast meer Max Verstappen’s in ons midden hebben. Maar ook in de autoracesport zijn we afhankelijk van pa en ma en die ene enkeling die doorbreekt.

Wedstrijden koppelen aan zeilopleiding dus. Dit is een benadering die het NPJ de komende jaren blijft omarmen en invulling zal geven. Met behulp van onze sponsor zullen we bij de zeilscholen ook ondersteunende programma’s en materiaal gaan inzetten. De seizoensgebonden zeilscholen kunnen best wel een steuntje gebruiken. Ook dit fenomeen zal straks op de najaarsagenda staan. Overigens blijven de zeilscholen zich bij ons aansluiten en staat de teller momenteel op 15.

Als de zeilschooljeugd de wedstrijdsport heeft ontdekt, komen de verenigingen en klassenorganisaties vanzelf aan bod. Zo is de cirkel van de instroom van nieuwe zeilers in de zeilsport weer helemaal rond. De uitvoering is best lastig en kostbaar, maar in ieder geval hebben we een plan!

Verenigingen zullen in dat verband ook hun bakens moeten verzetten en bijvoorbeeld gaan investeren in het zogenaamde ’sporttas’ concept. Ouders kunnen volgens dit concept hun kinderen met hun eigen sporttas afzetten bij de vereniging, want boten, kleding en coaches zijn beschikbaar en worden door de club gefaciliteerd. Het eigen bezit van een boot is dan niet meer nodig, dit werkt weer drempelverlagend. Wij praten nu met verschillende verenigingen over dit concept, dat overigens in de landen om ons heen al wordt uitgevoerd.

0 nicholas 1424189759Toptalent
In aanvulling op die plannen zijn we in gesprek met ons nationaal toptalent. Deze zeilers hebben op hun eigen zeilschool/vereniging vaak een heldenstatus, maar het merendeel van de watersporters kent onze (toekomstige) toppers helemaal niet.

Door de topzeilers tegen een vergoeding in te zetten op de zeilscholen proberen we ook daar een cirkel op gang te krijgen: topjeugd stimuleert beginnende jeugd. Het extra centje voor de toppers is natuurlijk van harte welkom, het financiële landschap der zeiltopsport is nog immer zeer magertjes.

150708 TMM Porto 01Topsport en zeilbond
Laat ik beginnen met de teleurstelling van het niet behalen van de kwalificatie voor ‘Rio’ door Nina en Claire. Natuurlijk een enorme domper in huize Blom (en Keijzer). De afgelopen periode constateerde ik al dat zonder (strenge) dagelijkse begeleiding een dergelijk proces bijna niet te doen is. Er is bijna militaire discipline nodig om de doelen geheel op eigen kracht te bereiken.

Zowel ondergetekende als coach Hans van Stekelenborg hebben er alles aan proberen te doen, maar onze bedrijven moeten natuurlijk ook door. Daarnaast moeten we eerlijk zijn; er was ook meer geld, talent en race-instinct nodig. Het was allemaal net even te kort, ook de tijd.

Het is wat het is. We likken de wonden en maken nieuwe plannen. ‘Life goes on!’ De Olympische ploeg geeft mij veel vertrouwen in de aanstaande Rio missie. Een geweldig Team in een mooie mix van ervaring en jeugdig talent, op naar het doel van vier medailles. We wensen hen heel veel succes!

logo zeilbond nederland conceptfaseDe Zeilbond (i.o)
Met zo’n 70 dagen voor de boeg voor de OS, gaan we met ons initiatief geen lopende processen verstoren. We houden allemaal de bekende driekleur hoog en wensen vurig dat alle gestelde doelen uitkomen.

Maar dan?
Dezer dagen werd bekend dat Delta Lloyd de sponsoring richting Tokio voortzet, dat is heel erg mooi en hopelijk kunnen we hiermee de reeds lang ingezette koers verder uitbouwen. Bij kledingsponsors Magic Marine en Mystic (windsurf) hebben we nog geen uitspraken over de toekomst gedaan, terwijl wij wel terugkijken op vier prima jaren met zowel het Watersportverbond als Delta Lloyd.

De gesprekken over de Zeilbond die wij momenteel voeren gaan wat, Magic Marine en Mystic betreft, de nieuwe koers en keuzes bepalen. Met Delta Lloyd aan boord kan de kleding, bij een nieuwe samenwerking, immers zo door naar de volgende cyclus. Veel hang af van wat de komende maanden op bestuurlijk Zeilbond( i.o.) niveau gaat gebeuren.

Jullie weten inmiddels dat onze ambitie ver gaat en wij een eigen organisatie voor de zeilers voorstaan. Meer geld van zeilers op de juiste plaatsen en voor de zeilers, betere budgetbesteding,

‘lean and mean’ back office, zuinig beleid, gebruik van nationale zeilkennis, samen sterk, focus....

Dit zijn de kernwaarden die we wekelijks in onze overleggen meenemen. We zijn op weg naar een nieuwe bond, jullie bond.

Tot volgende maand,

Max

Max's Column : mei 2016

Max 200x200
Mei 2016,
 
Na een periode van afwezigheid hebben we met het NPJ bestuur besloten om weer met een maandelijkse nieuwsbrief te komen, middels de pen van de voorzitter houden we jullie graag van alle NPJ gerelateerde zaken op de hoogte.
 
Max’s Column
“Het zeilseizoen is weer geopend en de eerste mooie jeugdzeilevenementen hebben we alweer achter de rug. Zo was de Magic Marine Easter Regatta een groot succes, al was er de laatste dagen wel heel veel wind. De finale op Paasmaandag viel daardoor jammer genoeg in het water.
Dat mocht de pret overigens niet drukken; er gaat weer een succesvolle editie de boeken in!
Ook hebben we de 2016 editie van United 4 in Medemblik alweer achter de rug. Het nieuwe  seizoen is echt gestart.
 
Q-cup
Op het Regatta Center Muiderzand mochten we afgelopen zaterdag (16 april) de testeditie van de nieuwe Q-Cup verwelkomen. Dit  was een mooie aftrap voor een serie van “stop overs” binnen dit nieuwe initiatief. De Q-Cup is een nieuw evenement, door leverancier Sailcenter (Remco Kenbeek) bedacht en in het leven geroepen.
Het idee heeft grote draagkracht, want het is één van de oplossingen om de zeilschooljeugd voor de wedstrijdsport te winnen. De Q-Cup is een laagdrempelige wedstrijdbenadering voor CWO leerlingen. Dit past perfect binnen de filosofie en doelstellingen van het NPJ, daarom doen we enthousiast mee aan dit prachtige initiatief!
Dank Marjolein en Eddy (met het hele RCM Team) voor al jullie inspanningen in deze! Naast Sailcenter is ook het Watersportverbond een grote aanjager en ondersteuner van het initiatief, evenals de inmiddels bekende sponsoren Delta Lloyd en Magic Marine. In deze nieuwe samenwerking  zetten we de schouders onder de kersverse Cup en werken we gezamenlijk aan nieuwe instroom binnen het jeugdwedstrijdzeilen.
 
Initiatief Zeilbond
Naast de inspanningen op het gebied van het jeugdwedstrijdzeilen hebben de meeste van jullie vast  al iets vernomen over de door het NPJ geïnitieerde stappen om de mogelijkheid te verkennen om in Nederland een eigen Zeilbond op te richten. In onze, nu drie jaar durende, strijd om meer jeugd in het wedstrijdzeilen te krijgen, lopen we tegen steeds meer zaken aan die verbetering behoeven.
Dit heeft ons getriggerd om een breder initiatief te starten.
Wellicht kennen jullie de persberichten van de Zeilbond werkgroep die in dit verband zijn verschenen, alsmede de daarop volgende reacties van het Watersportverbond. Het Verbond geeft aan open te staan voor overleg en betreurt het tegelijk dat wij nu niet aan tafel willen. Graag nuanceer ik die situatie met een korte toelichting, het is namelijk “nog niet” in plaats van “niet” aan tafel willen en het Verbond weet dat ook.
Wij zijn altijd bereid te praten, maar dan wel op het juiste moment. De werkgroep is sinds een maand actief, maar is nog niet klaar met haar opdracht. Is dat straks wel het geval dan schuiven wij graag aan om bv. overlappingen of anderzijds te bespreken. Het is voor de Werkgroep Oprichting Zeilbond (WOZ) van het grootste belang te kunnen werken vanuit eigen kracht en visie. Wijzen zonder oplossing werkt immers niet.
Daarnaast worstelen wij met het door de Bond geschetste beeld dat bijna alles binnen haar muren juist geweldig verloopt. Wij zien dat anders en is het derhalve lastig praten. Ook is het in de aanloop naar Rio van het grootste belang de rust te bewaren; wij willen niet door enige OS voorbereiding heen fietsen. In afwachting van ons actieplan houden wij de boot dus letterlijk even af. Na Rio dus meer nieuws, terwijl de WOZ werkgroep op volle toeren draait om met een gedegen plan op en aan tafel te komen.
 
Nationaal Jeugdsportfonds.
Als laatste heel mooi nieuws! Het NPJ heeft eerste gesprekken gevoerd met het Nationaal Jeugdsportfonds. Een al jarenlang bestaande organisatie met als doel minder bedeelde kinderen aan het sporten binnen het verenigingsleven te krijgen. De zeilsport is in dat verband een lastig onderdeel.
Het NPJ gaat zich samen met het Jeugdsportfonds inzetten om ook bij de zeilsport meer instroom te stimuleren.
Ook Delta Lloyd steunt het fonds al jaren, daarmee zal hun steun nu direct worden aangewend voor het zeilsportproject in een mooie samenwerking met het NPJ en het Jeugdsportfonds.
In eerste instantie zal in Almere een testproject starten, alleen al in die gemeente wonen meer dan 5000 kinderen onder de armoedegrens. Een introductieprogramma bij Jeugdzeilvereniging Muiderzand en het Regatta Center Muiderzand zal ons leren hoe hiermee om te gaan, met als doel een landelijke uitrol voor de zeilsport. Later meer nieuws hierover.
Graag tot de volgende keer, dan met meer nieuws over de afgelopen HISWA, ons toptalent, zeilscholen en klassenorganisaties.
Maak er een mooie seizoenstart van!
 
Max Blom.
Voorzitter NPJ
© 2013 NPJ - Design EQworks