Missie

Het NPJ is ontstaan omdat de initiatiefnemers al jaren signaleren dat de jeugd instroom bij verenigingen en klassenorganisaties minimaal is. Als daaraan niks wordt gedaan zal de Nederlandse zeilsport in het algemeen een zware toekomst tegemoet gaan. Alle activiteiten van het NPJ zijn er vooralsnog op gericht om nieuwe jeugd aan het wedstrijdzeilen te krijgen en daarmee de toekomst van klassenorganisaties, verenigingen en ultimo de verbreding aan de top te waarborgen.

Het is een visie gericht op de lange termijn, rendementen op korte termijn zijn mooi maar geen borging. Daarvoor is de medewerking nodig van alle betrokken partijen in de zeilsport.

Naast deze strategische visie wil het NPJ met uniformiteit en centrale inkoop aan kostenbesparing voor iedereen werken, een belangrijk zaak gezien de economische ontwikkelingen. Sponsoren zijn zeer schaars en verenigingskassen dreigen op te drogen door vergrijzing en gebrek aan instroom van nieuwe leden.

Het NPJ wil samen optrekken met alle organisaties en besturen die niet uitsluitend op zoek zijn naar korte termijn resultaten voor de eigen organisatie, maar deze lange termijnvisie met ons delen.

De verenigingen, de jeugd en hun toekomst - de juli column van Max

logo maxs column s
IMG 9909 Kopie
zeilschool3 klein
Column van Max, Juli 2017

Ja, waar staan we nu eigenlijk als het gaat om de positie van verenigingen, de jeugd en hun beider toekomst?
Het aantal verenigingen in Nederland is dalend, evenals de instroom van jeugd in onze sport, die ‘hand in hand’ trend is dus te verklaren, maar wat doen we er samen eigenlijk aan?
Op dit moment is er geen duidelijke strategie en bedenkt ieder verenigingsbestuur min of meer haar eigen plan. Dat is mooi, maar deze plannen zijn vaak niet op elkaar afgestemd, kosten onnodig veel energie. Daarnaast hebben zij niet het juiste effect.

Doelstellingen en faciliteiten binnen de vereniging zijn nu meestal afgestemd op de bestaande klant (leden) en dat is letterlijk de grijze massa.

Lees meer...

Een simpele bakboord stuurboord die niet zo simpel was?

logo maxs column s
 Finishplaats Max Blom in Pampus 459 gered
Column van Max, augustus 2017

Beste zeilvrienden,

Net terug van de Sneekweek ben ik onder de indruk van het aantal Facebookvrienden die interesse hebben getoond met betrekking tot de beelden en het interview aangaande de bakboord – stuurboord tussen (mijn nieuwe) Pampus 459 en de Pampus 363 van Henk Greydanus.

Ten tijde van dit schrijven hebben maar liefst 25.935 mensen de beelden afgedraaid, een in mijn ogen onvoorstelbaar aantal. Daar moet je dan iets mee en lijkt het mij goed de hele situatie wat verder toe te lichten. Immers goed om allemaal van te leren en wellicht kan men er tijdens de jury evaluatie in Sneek ook iets mee?

Het protest

Lees meer...

UK versus NL - de maart 2017 column van Max

logo maxs column s
logo RYC Dinghy show 2017
Hiswa logo
Enkele weken geleden heb ik de jaarlijkse ‘Dinghy Show’ in London bezocht in het schitterende historische Alexandra Palace dat al jaren het toneel is van de verzamelde eenheidsklassen.

Het authentieke gebouw is bij veel Nederlanders bekend als het ‘Hollandhuis’ tijdens de Spelen van 2012. Nu was het weer het jaarlijks terugkerend toneel voor de verzamelde kleine bootjes (Dinghy) zeilwereld.

Lees meer...

NPJ gaat overzee! Youth Sailing Curaçao aangesloten bij het platform

npj ysco fotoWybe Bruinsma, voorzitter van Youth Sailing Curaçao (YSCO), heeft op 1 maart 2017 als eerste buitenlandse vereniging de NPJ-plaquette en vlag ontvangen van Marjolein Epke, bestuurslid van het Nationaal Platform Jeugdwedstrijdzeilen.

Daarmee is YSCO de 10e aangesloten vereniging en de eerste buitenlandse samenwerking die het NPJ aan gaat. Wybe: “Wij zien de aansluiting bij het NPJ als een zinvolle samenwerking om het contact met de Nederlandse zeilwereld te onderhouden. Daarbij zijn we op zoek naar een continuïteit in het krijgen van trainers naar het eiland. Voor deze trainers en de vereniging of zeilschool waar zij in Nederland actief zijn, is onze locatie een zeer goede ervaring.”

YSCO is sinds de oprichting in 2001 enorm gegroeid in het aantal jeugdzeilers dat vaart in Optimisten en Lasers op het Spaanse Water van Curaçao. Op dit moment bestaat de club uit 60 leden tussen de 6 en 18 jaar.
NPJ YSCO3Vanwege de gunstige weers-omstandigheden op het eiland organiseert YSCO het hele jaar door, vijf dagen in de week, lessen en trainingen op verschillende niveaus.

Lees meer...

Nationaal Platform Jeugdwedstrijdzeilen prominent aanwezig op de HISWA 2017

Hiswa logoDit jaar hebben we de aandacht op de stand vooral gericht op de bij het NPJ aangesloten zeilscholen en verenigingen die het wedstrijdzeilen als vast onderdeel in hun programma hebben opgenomen. Een deel van de aangesloten organisaties uit verschillende regio’s heeft een eigen bemande balie op onze stand, zodat iedereen uitvoerige en persoonlijke informatie kan krijgen.

Natuurlijk kan je ook bij het NPJ zelf terecht voor vragen en adviezen over het jeugdwedstrijdzeilen.

De NPJ stand is te vinden in Hal 2 met standnummer 02.412.

Kinderen tot 16 jaar hebben gratis toegang tot de beurs. Overige kaarten kunnen online met korting worden aangeschaft. Ga naar www.hiswarai.nl.

Meer informatie over het NPJ: www.npjeugdwedstrijdzeilen.nl of info@npjeugdwedstrijdzeilen.nl

Een ode aan Delta Lloyd - de januari 2017 column van Max

Column van Max, januari 2017
deltalloyd logo logo maxs column s
Ja, beste zeilvrienden, Delta Lloyd is straks niet meer en dat kan ik maar moeilijk verkroppen.
Het is al heel wat jaartjes geleden dat Delta Lloyd besloot de zeilwereld in Nederland te omarmen. Natuurlijk dankzij de toenmalige zeilgekke CEO Niek Hoek. Maar je moet het toch maar durven en doen. Miljoenen is er de afgelopen jaren in de naam Delta Lloyd en onze sport gestoken. En nu, door een last minute besluit van een Taiwanese CEO, ziet de Nederlandse zeilwereld er opeens heel anders uit.
Met Fubon (Taiwanese aandeelhouder in Delta Lloyd) aan het roer had ik nog goeie hoop, waar het gaat om het doorzetten van de ondersteuning. Want dan hadden (aldus het Financieel Dagblad) de eigenaren de naam en huidige structuur laten bestaan. De kans dat men in Amsterdam dan ook de bijbehorende marketing zou doorzetten was dan logisch.

Nu grijpt Nationale Nederlanden haar kans en slokt het Delta Lloyd op. En schrijft de naam Delta Llyod af. “What a waist” zou je zeggen, maar het is duister lezen in andermans boeken. Ik verwacht niet dat Nationale Nederlanden de koers van Delta Lloyd door zal zetten.

Heel jammer, want wat een enorme positieve verandering heeft het besluit van Delta Lloyd om in de zeilwereld te stappen ons gebracht. Opeens konden er dingen die voorheen voor onmogelijk werden gehouden. Er was geld voor talentontwikkeling, voor topsport, voor de beste materialen, geld voor van alles. En misschien nog wel belangrijker, we hadden een NAAM. De naam van een groot bedrijf werd verbonden aan onze sport die daardoor meer glans en aanzien kreeg.

Delta Lloyd was - en is - gedurende de lange periode van ondersteuning op veel fronten betrokken geweest. Denk aan de Delta Lloyd Regatta, North Sea Regatta, Optimist on Tour, de OCN, het Jeugdsportfonds en vele andere momenten en evenementen. En vooral de talent- en kernploeg, waar het grootste deel van het budget naartoe ging. Mede daardoor zorgden de zeilers voor prachtige medailles. Medailles die het Watersportverbond vervolgens weer aan meer NOC budget hielpen.

Ik durf dan ook te stellen dat door de komst van Delta Lloyd het in onze zeilwereld allemaal beter is gegaan. We kregen Europese en wereldkampioenen, het lukte een toontje mee te zingen op de Olympische Spelen en de zeilsport kwam veel vaker in het nieuws.
Hoe droevig is het voor zowel Delta Lloyd, als voor alle zeilers in Nederland dat het bedrijf ons gaat verlaten. Heel erg jammer.

Het is om die reden dat ik in deze column stil sta bij alles wat Delta Lloyd voor ons heeft gedaan.
En daarbij maak ik een diepe buiging voor hen, als sponsor, en in mijn geval ook als sponsorpartner. Fijne mensen waarmee ik vier jaar intensief mocht samenwerken op een klein maar niet onbelangrijk aandachtsgebied in de zeilsport. Open gesprekken, veel gezellige momenten en altijd met een gemeenschappelijk doel voor ogen.

Maar wat nu?
Niemand weet wat er nu gaat gebeuren en ik lees nergens iets dat ons meer duidelijkheid verschaft. Dat is heel vervelend, want de jeugdige talenten moeten natuurlijk afwegingen maken als het om hun toekomst gaat. Komt er nieuw geld, hoe ga ik mijn campagne rond krijgen, blijft de bestaande overeenkomst voorlopig in de lucht, is die er überhaupt nog wel? Gaat Nationale Nederlanden door in de zeilsport, praat men al met nieuwe partijen?
Het zijn, wat mij betreft, allemaal terechte vragen die momenteel rondzingen in de wandelgangen van de sport.

Al die evenementen, organisaties en zeilers denken nu, hoe verder? Wellicht is het nu dan ook een goed moment om eens over de toekomst na te denken. Moeten we voortaan niet wat minder afhankelijk zijn van één grote sponsor? Moeten we de verhouding tussen baten en lasten niet wat bijstellen, zodat we onszelf wat beter kunnen bedruipen met onze vaste inkomsten?

Wij van het NPJ denken van wel. De komende tijd zal duidelijk worden hoe de toekomst van zeilend Nederland eruit gaat zien. Wij hebben in ieder geval een plan en visie... nu nog de uitvoering.

Maar laat ik dit keer hier niet teveel op vooruitlopen, want deze column is immers een ode aan Delta Lloyd en haar mensen. Laten we met elkaar eens bedenken hoe we onze scheidende hoofdsponsor kunnen bedanken voor al die mooie jaren en het beter op de kaart zetten van onze zeilsport.

Dank je wel Delta Lloyd voor al die fantastische jaren, jullie zijn toppers!

Max
Logo-NPJ
                                                           facebook-button-32x32 twitter-button-32x32
logo maxs column s

button-zeilscholen

button-verenigingen

Schrijf je in voor de NPJ Nieuwsbrief




Joomla Extensions powered by Joobi
© 2013 NPJ - Design EQworks